D/a: Ensorhuis
Zondag (Dag van de architectuur) → Oostende
Een fijngevoelige toevoeging
Ontdek dit project op de Dag van de architectuur tijdens een rondleiding! Reserveer je tickets via www.tickets.ensorstad.be.
Lucas (F/a Curatorenteam) licht toe waarom je dit project zeker niet mag missen.
“De deurklink is de handdruk van het gebouw”, schrijft architectuurtheoreticus Juhani Pallasmaa. noAarchitecten heeft dit goed begrepen en kiest voor een deurhoge sculpturale handgreep die toegang geeft tot het project.
Proeven van het Ensorhuis
De handgreep leidt je als bezoeker door een vijfhoekig sas die als een pijl de richting naar binnen aangeeft. Hier kom je terecht in een toegankelijke ruimte, waar je als bezoeker proeft van wat het Ensorhuis te bieden heeft alvorens een ticket aan te schaffen. De architecten integreren het museum grotendeels in het Hotel Providence Regina. De toegang tot het museum ligt op die manier niet in het Ensorhuis zelf, maar net ernaast. Dit lijkt misschien wat gek maar brengt heel wat voordelen met zich mee. Zo biedt het natuurlijk meer tentoonstellingsruimte, maar vooral blijft het eigenlijke Ensorhuis vrij van ruimtelijke ingrepen en kan het in haar oorspronkelijke staat worden geconserveerd en bezocht.
Ingenieuze inplanting
De trapzaal organiseert het museum. De trap zelf geeft toegang tot informerende ruimtes over Ensors werk in het voormalig hotel. De zaal op het gelijkvloers biedt ruimte voor tijdelijke exposities en ontsluit het eigenlijke Ensorhuis. De plaatsing van de nieuwe verticale circulatie is ingenieus. Dankzij een toegevoegde doorgang tussen het museum en het eigenlijke huis, kan je dit laatste nu ook bezoeken zonder de trap te moeten nemen. Op die manier is het Blauwe Salon nu ook toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Fijngevoeligheid
noAarchitecten werken met een enorme fijngevoeligheid. Dit merk je duidelijk in vloerafwerkingen en detaillering van scenografische elementen. Ook de toegang tot het vervolg van de museale belevenis weerspiegelt dit. Twee even hoge openingen zijn naast elkaar gelegen. Het vergrotend effect van een geschilderde omkadering, dezelfde als waarmee de plint geschilderd is, geeft de route aan. Deze route brengt de bezoeker in de centrale traphal. Hier trekken de detaillering van trap en leuningen meteen de aandacht. Kijk hier vooral ook eens naar boven om te zien hoe de balustrade van de vide op het eerste niveau als een soort kroon is uitgewerkt. Het zou zomaar een ode aan Ensor of zijn huis kunnen zijn.
Auteur: Lucas Antonissen