D/a: P+R Ceria Coovi
Zondag (Dag van de architectuur) → Anderlecht
Koning Auto in de randstad
Ontdek alle facetten van dit prachtige project tijdens de Dag van de architectuur!
Minne (F/a Curatorenteam) licht toe waarom je dit project zeker niet mag missen.
Parkeer of garage-architectuur. Iets dat velen niet meteen aanspreekt, terwijl garages een grote rol krijgen in onze randsteden en steden. Koning Auto bestaat nog steeds en het ziet er niet naar uit dat wij hem snel uit ons leven zullen bannen. Steeds prominter aanwezig in het actuele mobiliteitsdebat, is de zoektocht naar de inperking van het autogebruik in combinatie met een vlot vervoer naar de binnenstad.
Vóór 2019 werd deze site gebruikt door de stad als openluchtparking met ruimte voor zo’n honderdvijftig auto’s. Ondertussen is het de locatie geworden voor de eerste grote overstapparking aan de ring van Brussel, die een kleinere voetafdruk heeft dan de vroegere verharde openluchtparking, met zo’n 1200 plaatsen voor personenwagens.
Luisteren naar de functie
Het architectenbureau dat zich waagde aan de vormgeving van het gebouw werd DDS+. Een parkeergebouw architecturaal interessant houden, interpreteerden ze bij de Coovi parking als luisteren naar de functie parkeren en alle bijkomende functies zoals veiligheid, herkenning, signalisatie, … De V-kolommen op de twee lagere niveaus volgen het wisselende landschap en hoogteverschil. Ze zorgen voor een zachtheid in de overgang met het gebouw. Daarnaast doorbreken ze ook de verticaliteit die vaak overheerst in dit soort publieke gebouwen.
De diagonalen die de V-kolommen met zich meedragen worden ook op de volgende verdiepingen ingezet in de gevel. Die is opgebouwd uit twee metalen mazen met elk een andere densiteit in vlechtwerk. Het strekmetaal dat daarvoor werd gebruikt, zorgt voor een fijn lichtspel in het gebouw zelf en brengt een natuurlijk ventilatie met zich mee. Toch oogt het gebouw zeer transparant naar de omgeving toe terwijl het een garantie naar veiligheid geeft, een win-win.
Een aangename P+R, zowaar
De leesbaarheid van het gebouw is een volgende troef. Door te werken met een kleur per verdieping blijft de signalisatie eenvoudig en krijgt de parking een zeer intuïtieve leesbaarheid. Ook de doorstroom in de parking werd eenvoudig maar slim aangepakt. De privé-wagens krijgen hun plek in de niveaus boven gelijkvloers zoals herkenbaar uit andere parkings. Het gelijkvloers daarentegen maakt plaats voor een stap richting duurzaamheid. Fietsen, deelfietsen en deelwagens krijgen hier hun plek en zijn dus ook het eerste dat je ziet als het parkeergebouw betreedt.
Het gebouw vrijwaart alle restruimte als groen landschapsgebied met een nieuwe groene berm die tevens ook als akoestische buffer werkt naar de ring toe. Slimme maar eenvoudige architecturale oplossingen op alomtegenwoordige parkingproblemen, maken van Coovi een aangename P+R die zich op het randje van duurzaam durft te bevinden.
Auteur: Minne De Meyer Engelbeen